Met een aantal grotere outplacementbureaus gaat het niet goed. Door de krapte op de arbeidsmarkt en de invoering van de transitievergoeding zijn er te veel bedrijven die zich op de outplacementbranche hebben geworpen. De tijd van grote bloei is voorbij. Dat zegt een (anonieme) directeur van een groot landelijk outplacementbureau. Outplacement is vooral populair in tijden van recessiesIn tijden van recessie doen outplacementbureaus goede zaken. Hun markt groeit, maar omdat steeds meer bedrijven proberen daar een graantje van mee te pikken, wordt de spoeling dunner. Er gaan vele miljoenen Euro’s om in de sector. Sinds outplacement begin jaren tachtig in Nederland geïntroduceerd werd, kende de sector louter groei. Inmiddels loopt het wat stroever, zo geeft hij toe. De concurrentie wordt harder en de orderportefeuille raakt minder snel gevuld. De bureaus moesten het hebben van de slechte arbeidsmarkt van de laatste jaren. Het duurde weliswaar langer voordat mensen een nieuwe baan hadden, maar tegelijkertijd was er ook meer instroom van kandidaten. Nu de arbeidsmarkt voor werknemers weer meezit hebben vooral de grotere outplacementbureaus last van kleinere outplacementbureaus die de afgelopen jaren zijn opgericht. “De outplacementbureaus van het eerste uur hebben vaak op te grote voet geleefd, houden kantoor in deftige villa’s en consultants rijden in dure Jaguars”, aldus een medewerker die onlangs haar baan als secretaresse bij het oudtse outplacementbureau van Nederland verloor. “Ook ik mag gebruik maken van outplacement, maar daar ga ik nog eens goed over nadenken”, vertelt ze. Een bekend outplacementbureau wat geen last van concurrenten zegt te hebben is Outplacementbureau Werkcontact. “Natuurlijk lopen wij ook wel eens een opdracht mis door concurrentie, maar over het algemeen hebben wij ook in deze tijd meer dan voldoende werk. Enerzijds komt dat omdat wij wel eerllijke tarieven rekenen en veel aan loopbaanadvies doen in combinatie met outplacement en anderzijds reorganiseren bedrijven ook in economisch goede tijden”, aldus Joep Herni, directeur van het in 2003 opgerichte outplacementbureau. “10 duizend Euro voor een outplacementtraject is van de gekke”“Gemiddeld kost een outplacementtraject bij ons tussen de 3 en 4 duizend Euro. Dat is een fors bedrag, maar daar doen we ook een hoop voor en staat in geen verhouding tot dat wat sommige concurrenten durven te rekenen. Wanneer je 10 duizend Euro rekent voor een traject heb je volgens mij wat uit te leggen en moet je er niet raar van staan te kijken wanneer je omzet in deze tijd terugloopt. 10 duizend Euro voor een traject zonder scholing en alleen gericht op coaching en netwerken is van de gekke. Dat is outplacement eenvoudig weg niet waard”, aldus Herni. |
https://www.outplacementverzekering.nl |